AGEA INDONESIA. Selamat datang di. Kami adalah Introduzindo Broker yang ditunjuk oleh AGEA untuk wilayah Indonésia sejak tahun 2007 Kami telah berhasil membantu banyak comerciante forex yang ingin daftar di AGEA Depósito AGEA Retirar AGEA dan bantuan lainnya. AGEA adalá nama baru dari Marketiva, jadi jika Anda baca artikel di site in men in the menemukan AGEA. Keuntungan negociação forex di AGEA 1 Bônus 5 dinheiro, yang bisa langsung digunakan untuk vivo negociação 2 Bebas Komisi 3 Bebas Bunga 0 Overnight Interesse 4 Cotações, Gráficos e Notícias em Tempo Real 5 Bisa Hedging Lock lindung nilai 6 Modal Bebas dan Tanpa Depósito Inicial 7 Jarak Spread Venda Comprar yang rendah 8 Bisa Trailing Parar 9 Jarak Parar atau Limitar o tamanho da página 2 pips 10 Tersedia fasilitas otomatis ordem maupun untuk manual 11 Tamanho do Contrato bebas dan fleksibel 12 Fasilitas Chat dan Diskusi on-line digunakan dan tidak rumit 14 Sinais de negociação grátis 15 Layanan Live Suporte 24 jam support bahasa indonesia 16 Legal d Um Aman Dan lain-lain. Sebelum mendaftar, silahkan anda kirim e-mail e-mail e-mail e-mail para um amigo e um amigo e-mail e-mail eang akan kami balas tersebut. Trading Valas Forex Trading dalam Perspektif Islam. Bisnis FOREX negociação merupakan bisnis Yang sangat menggiurkan dimana kita bisa memperoleh lucro yang cukup lumayan dalam waktu yang relativa singkat apocalipse dengan kehadiran equipe yang memberikan jasa forex sinal de internet semakin memudahkan setiap orang untuk mendulang lucro bisnis ini bahkan tanpa harus melewati upaya belajar yang terlalu lama dan tanpa harus memahami Analisa teknikal maupun fundamentais yang memusingkan kepala. Penghasilan para trader-trader sangat forex profesional dan Jauh meninggalkan para pelaku-pelaku bisnis Mistos seperti para pelaku bisnis MLM dan perdagangan konvensional banyak kemudian Tapi yang mempertanyakan kehalalan dari Hasil yang diperoleh bisnis Forex trading sifatnya dikarenakan ini Yang abstrak dan tidak kasat mata. Sebagian umat Islão meragukan kehalalan praktik perdagangan berjangka Bagaimana menurut padangan para pakar Islam. Jangan engkau menjual sesuatu yang tidak ada padamu, sabda Nabi Muhammad VI, dalam sebuah hadits riwayat Abu Hurairah. Oleh sementara fuqaha ahli fiqih Islam, Hadits tersebut ditafsirkan secara saklek Pokoknya, setiap praktik jual beli yang tidak ada barangnya pada waktu akad, haram Penafsiran secara demikian itu, tak pelak lagi, membuat fiqih Islam Sulit untuk memenuhi tuntutan jaman yang terus berkembang dengan perubahan-perubahannya. Karena itu, ulama sejumlah Klasik yang terkenal dengan pemikiran cemerlangnya, menentang cara penafiran yang terkesan sempit tersebut Misalnya, Ibn al-Qayyim Ulama bermazhab Hambali no berpendapat, bahwa tidak benar jual-beli barang yang tidak ada dilarang Baik dalam Al Qur um, sunnah maupun fatwa para sahabat, larangan Itu tidak ada. Dalam Sunnah Nabi, hanya terdapat larangan menjual barang yang belum ada, Sebagaimana larangan beberapa barang yang sudah ada pada waktu akad Causa legis atau ailat larangan tersebut bukan ada atau tidak adanya barang, melainkan garar, ujar Dr Syamsul Anwar MA dari IAIN SUKA Yogyakarta menjelaskan pendapat Ibn al-Qayyim Garar adala ketidakpastian tentang apakah barang yang diperjual - ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, , Maka jual beli tersebut sah Sebaliknya, kendati barangnya sudah ada tapi - karena satu dan lain hal tidak mungkin diserahkan kepada pembeli, maka jual beli itu tidak sah. Perdagangan berjangka, jelas, bukan garar Sebab, dalam kontrak berjangkanya, jenis komoditi yang dijual - Belikan sudah ditentukan Begitu juga dengan jumlah, mutu, tempat dan waktu penyerahannya Sem uanya berjalan di atas rel aturan resmi yang ketat, sebagai antisipasi terjadinya praktek penyimpangan berupa penipuan satu hal yang sebetulnya bisa juga terjadi pada praktik jua-beli konvensional. Dalam perspektif hukum o Islam, Perdagangan Berjangka Komoditi PBK cambial adalah bagian dari PBK dapat dimasukkan ke dalam kategori almasa il almu ashirah atau Masalah-Masalah hukum o Islam kontemporer Karena itu, estado hukumnya dapat dikategorikan kepada Masalah ijtihadiyyah Klasifikasi ijtihadiyyah masuk ke dalam wilaiah fi ma la nasha fih, yakni Masalah hukum yang tidak mempunyai referensi hukum Nash Yang pasti. Dalam kategori Masalah hukum al - Sahrastani, ia termasuk ke dalam paradigma al-nushush qad intahat wa al-waqa Eu la tatanahi Artinya, nash hukum dalam bentuk Al-Quran dan Sunnah sudah selesai tidak lagi ada tambahan Dengan demikiano, kasus-kasus hukum yang baru muncul mesti diberikan kepastian Hukumnya melalui ijtihad. Dalam, kasus, hukum, PBK, ijtihad, dapat, merujuk, kepada, teoria, perubahan, huku m yang diperkenalkan oleh Ibn Qoyyim al-Jauziyyah Ia menjelaskan, fatwa hukum dapat berubah Karena beberapa variabel perubahnya, yakni waktu, tempat, niat, tujuan dan manfaat Teori perubahan hukum ini diturunkan dari Paradigma ilmu hukum dari gurunya Ibn Taimiyyah, Yang menyatakan bahwa a - Haqiqah fi al-a yan la fi al-adzhan Artinya, kebenaran hukum itu dijumpai dalam kenyataan empirik bukan dalam alam pemikiran atau alam idéia. Paradigma ini diturunkan dari prinsip hukum Islã tentang keadilan yang dalam Al-Quran digunakan istilah al-mizan, a-qisth , Al-wasth, dan al-adl. Dalam penerapannya, secara khusus masala PBK dapat dimasukkan ke dalam bidang kajian fiqh al-siyasah maliyyah, yakni politik hukum kebendaan Dengan kata lain, PBK termasuk kajian hukum Islã dalam pengerciano bagaimana hukum Islam diterapkan dalam masalah Kepemilikan, atas, harta, benda, melalui, perdangangan, berjangka, komoditi, dalam, era, globalisasi, dan, perdagangan, bebas. Realisasi, yang, paling, mungkin, dalam, rangka, melindungi, pe laku dan pihak-pihak Yang terlibat dalam perdagangan berjangka komoditi dalam Ruang dan waktu serta pertimbangan tujuan dan manfaatnya dewasa ini, sejalan dengan semangat dan bunyi UU n 32 1977 tentang PBK. Karena Teori perubahan hukum seperti dijelaskan di ATAS, dapat menunjukkan elastisitas hukum o Islam dalam Kelembagaan dan praktek perekonomian, maka PBK dalam sistema hukum Islam dapat dianalogikan dengan baía al-salam ajl bi ajil. Bay al-salam dapat diartikan sebagai berikut Al-salam atau al-salaf adalah baía ajl bi ajil, yakni memperjualbelikan sesuatu yang dengan ketentuan sifat - sifatnya yang terjamin kebenarannya Di dalam transaksi demikiano, penyerahan ra s al-mal dalam bentuk uang sebagai nilai tukar didahulukan daripada penyerahan komoditi yang dimaksud dalam transaksi itu Ulama Syafi iyah dan Hanabilah mendefinisikannya dengan Akad atas komoditas jual beli yang diberi sifat terjamin yang ditangguhkan berjangka Dengan harga jual yang ditetapkan de dalam bursa akad. Keabsahan transak Si jual beli berjangka, ditentukan oleh terpenuhinya rukun dan syarat sebagai berikut. Rukun sebagai unsur-unsur utama yang harus ada dalam suatu peristiwa transaksi Unsur-unsur utama di dalam baía al-salam adalah. Pihak-pihak pelaku transaksi aqid yang disebut dengan istilah muçulmano Atau muçulmano ilaih Objek transaksi ma qud alaih, yaitu barang-barang komoditi berjangka dan harga tukar ra al-mal al-salam dan al-muslim fih Kalimat transaksi Sighat aqad, yaitu ijab dan kabul Yang peru diperhatikan dari unsur-unsur tersebut, adalah Bahwa ijab dan qabul dinyatakan dalam bahasa dan kalimat yang jelas menunjukkan transaksi berjangka Karena itu, ulama Syafi iyah menekankan penggunaan istilah al-salam atau al-salaf di dalam kalimat-kalimat transaksi itu, dengan alasan baah aqd al-salam adalah bay al-ma Dum dengan sifat dan cara berbeda dari akad jual dan beli comprar. Persyaratan menyangkut objek transaksi, adalah bahwa objeto transaksi harus memenuhi kejelasan mengenai jenisnya yakun fi jinsin Ma lumin, sifatnya, ukuran kadar, jangka penyerahan, harga tukar, tempat penyerahan. Persyaratan yang harus dipenuhi oleh harga tukar al-tsaman, adala, Pertama, kejelasan jenis alat tukar, yaitu dirham, dinar, rupia atau dolar dsb atau barang-barang Yang dapat ditimbang, disukat, dsb Kedua, kejelasan jenis alat tukar apakah rupiah, dolar Amerika, dolar Singapura, dst Apakah timbangan yang disepakati dalam bentuk quilograma, lagoa, dst. Kejelasan tentang kualitas objek transaksi, apakah kualitas istimewa, baik sedang atau buruk Syarat - syarat di atas ditetapkan dânga maksud menghilangkan jahalah fi al - aqd atau alasan ketidaktahuan kondisi-kondisi barang pada saat transaksi Sebab hali ini akan menkakibatkan terjadinya perselisihan di antara pelaku transaksi, yang akan merusak nilai transaksi. Kejelasan jumlah harga tukar Penjelasan singkat di atas nampaknya Como um membro kejelasan kebolhan PBK kalaupun dalam pelaksanaannya masih ada pihak-pihak yang merasa dirugikan dengan perat uran perundang-undangan yang ada, maka dapatlah digunakan kaidah hukum atau legal maxim yang berbunyi ma la yudrak kulluh la yutrak kulluh Apa yang tidak dapat dilaksanakan semuanya, Boleh maka tidak Perlu ditinggalkan keseluruhannya. Dengan demikian, hukum dan pelaksanaan PBK sampai batas-batas tertentu Dinyatakan dapat diterma atau setidak-tidaknya sesuai dengan semangat dan jiwa norma hukum Islam, dengan menganalogikan kepada baía al-salam..Dalam bukunya Prof. Dr. Masjfuk Zuhdi yang berjudul MASAIL FIQHIYAH Kapita Selecta Hukum Islão, diperoleh bahwa Forex Perdagangan Valas diperbolehkan dalam hukum islam. Perdagangan valuta asing timbul karena adanya perdagangan barang-barang kebutuhan komoditi antar negara yang bersifat internasional Perdagangan Ekspor-Impor ini tentu memerlukan Alat bayar yaitu UANG yang masing-masing negara mempunyai ketentuan sendiri dan berbeda satu sama lainnya sesuai dengan pena de permintaan diantara negara-negara tersebut sehingga timbul PERBANDINGANO NILAI MATA UANG antar negara. Perbandingan nilai mata uang antar negar terkumpul dalam suatu BURSA atau PASAR yang bersifat Internasional, dan, terikat, dalam, suatu, kesepakatan, bersama, yang, saling, menguntungkan, naiai, mata uang, suatu, negara, dengan, negar, lainnya, berubah, berluah, bertioga, sultana, Enukar mata uang yang berbeda nilai. HUKUM ISLÃO dalam TRANSAKSI VALAS 1 Ada Ijab-Qobul --- Ada perjanjian untuk memberi dan menerima. Penjual menyerahkan barang dan pembeli membayar tunei Ijab-Qobulnya dilakukan dengan lisan, tulisan dan utusan Pembeli dan penjual mempunyai wewenang penuh melaksanakan dan melakukan tindakan-tindakan hukum dewasa dan berpikiran sehat.2 Memenuhi syarat menjadi objek transaksi jual-beli yaitu. Suci barangnya bukan najis Dapat dimanfaatkan Dapat diserahterimakan Jelas Barang dan harganya Dijual dibeli Oleh pemiliknya Sendiri atau kuasanya atas izin pemiliknya Barang sudah berada ditangannya jika barangnya diperoleh dengan imbalan. Perlu ditambahkan pendapat Muhammad Isa, bahwa jual beli Saham itu diperbolehkan dalam agama. . Jangan kamu membeli ikan dalam ar, karena sesungguhnya jual beli yang demikiano itu mengandung penipuan Hadis Ahmad bin Hambal dan Al Baihaqi dari Ibnu Mas ud. Jual beli barang yang tidak di diatata transatsi diperbolehkan dengan syarat harus diterangkan sifat-sifatnya atau ciri-cirinya Kemudian jika Barang sesuai, dengan, keterangan, penjual, maka, sahlah, jual, belinya, tetapi jika, tidak, sesuai, maka, pembeli, mempunyai, hak khiyar, artinya boleh, meneruskan, atau, membatalkan, jual belinya, . Barang siapa yang membeli sesuatu yang ia tidak melihatnya, maka ia berhak khiyar jika ia telah melihatnya. Jual beli hasil tanam yang masih terpendam, seperti ketela, kentang, bawang dan sebagainya juga diperbolehkan, asal diberi contohnya, karena akan mengalami kesulitan atau kerugian jika harus Mengeluarkan semua hasil tanaman yang terpendam untuk dijual hali ini sesuai dengan kaidah hukum islamismo..Kesulitan itu menarik kemudahan. Demikian juga jual beli barang-barang yang telah terbungkus tertutup, seperti makanan kalengan, LPG, dan sebagainya, asalkam diberi rótulo yang menerangkan isinya Vide Sabiq, em cit hl 135 Mengenai teks kaidah hukum Islam tersebut di atas, vide Al Suyuthi, Al Ashbah wa al Nadzair, Mesir, Mustafa Muhammad, 1936 hal 55.JUAL BELI VALUTA ASING DAN SAHAM. Yang dimaksud dengan valuta asing adalah mata uang luar negeri seperti dolar Amerika, Poundsterling Inggris, Euro, dólar Austrália, Ringgit Malásia dan sebagainya. Apabila Antara negara terjadi perdagangan internasional maka TIAP negara membutuhkan valuta asing sebagai alat pembayaran luar negeri yang perdagangan dalam dunia disebut devisa Misalnya eksportir Indonésia akan memperoleh devisa dari Hasil ekspornya, sebaliknya importir Indonésia memerlukan devisa untuk mengimpor dari luar negeri. Dengan demikian akan Timbul Pena, perminataan, di bursa, valer, asing, setiap, negara, berwenang, penuh, menetapkan Kurs uangnya masing-masing kurs adala perbandingan nilai uangnya terhadap mata uang asing misalnya 1 dolar Amerika Rp 12 000 Namun kurs uang atau perbandingan nilai tukar setiap saat bisa berubah-ubah, tergantung pada kekuatan ekonomi negara masing-masing Pencatatan kurs uang dan transaksi jual beli Valuta asing distringente de Bursa Valuação Asing. Dihimpun dari berbagai sumber. Terpanggil untuk aku post kan satu artigo mengeen hukum Forex, yang aku petik dari Terlalu panjang lebar rantaian fórum tersebut, jadi aku ambil yang isi sahaja Kalau nak lebih detalhe boleh clique link yg aku Bagi tadi aku copiar dan colar kan seperti di bawah. Saya terpanggil untuk menjawab Pertanyaan Tentang Hukum Forex Seperti E-mail dibawah. Salam em ghazali nama saya yusri ingin bertanya dengan em dari segi forex ni Bukan saya kata dari kenyataan yang di buat oleh ustaz zahiruddin Pakar syariah Disini saya ada anexar sekali antara yang menyatakan hukum forex yang tidak boleh Jika SURFWAVE menjalankan pern Iagaan mengikut kaedah islão insyallah ramai org akan bersama WALAHU AKLAM. YUSRI 017 xxxxxx HAMBA YANG INGIN TAHU. SILA BUKA WEB PESQUISAR TENTANG HUKUM FOREX DALAM ISLAM MAAF JIKA ADA TERKASAR BAHASA SELAMAT BERPUASA. Mengenai bah forex ini hukumnya HARAM kalau kita mengaji lebih sikit kita akan Dapati Forex câmbio adalah HARAM. Dlm forex ini ada 3 benda yg kena ambil perhatian 1 método 2 interesse 3 alavancagem método 1 OK, local dibenarkan mas selain dari ponto adalah haram.2 swap Sem swap kira passar apenas principal intraday.3 Leverage tang sini Sangkut tapi kalau nak principal juga kena pakai alavancagem 1 1 baru hukumnya jadi HARUS. Hukumnya menjadi harus jika kita menepati ketiga-tiga syarat dibawah 1 Ponto 2 Sem Swap 3 Alavancagem 1 1.Kalau ketiga-tiga syarat diata tak dapat dipatuhi hukumnya HARAM. first Tahniah, kepada, sdr, abu, muaz, atas, pandangan, buah, fikiran, buat, pencambahan, ilmu di bukannya, arif, sangat, pasal, forex, ni cuma, sedikit, sebanyak, saya, ambil, peduli, gak, sebab, org, dok, tanya, kat, saya, pasal, benda, n ou seja sepanjang pembacaan serta pandangan Saya hal cambial ini juga seperti hukum feqh Yang xdijelaskan secara Nyata hukumnya secara qati e dari quran, suna serta ijma, acã senantiasa berubah-Ubah dan mengikut keadaan ambil contoh tentang penggunaan kad kredit Yang dibayar secara ansuran masih ada yang kena Porcentagem, hipermercado supermercado yang dimiliki não-muçulmano ada jual arak, pelaburan-pelaburan syarikat milik kerajaan yang masih gunakan konvensional sistem serta pelaburan n lain-lain bukanlah saya nak sokong yg principal forex 100 cuma kena amik peratian juga apa yang tela dibincangkan secara semasa oleh ulama2 fiqh hari nie tentang ilícito halal Yang Boleh Kita jauhi cuma sekarang bagaimana Kita NAK Islam kannya sebab hari nie majoriti ekononmi dikuasai kapitalis Hatta utan kâya di negara árabe terlibat juga BYK, inilah Yang Perlu Kita fikirkan bagaimana NAK memperbaiki keadaan hari nie seperti Salah seorang yg Beri komentar andai ekonomi dunia ini dikuasai orang islão yang berpegan g teguh dengan quran n sunnah insyaallah semuanya ok setakat ini sahaja maaf andai x kena. HALAL HARAM FOREX Sebagai Rujukan. Konsep leveraj Yang oleh disediakan corretor cambial sebenarnya wujud dalam Islam Islam tidak pernah mengharamkan sesuatu perkhidmatan Yang tiada unsur penindasan gharar meskipun ianya disediakan utan oleh bukan Islam Leveraj forex merupakan jaminan pertolongan sementara yang diberikan Oleh corretora forex Ianya Boleh dikatakan juga kontrak sementara Antara comerciante forex dan corretor selagi comerciante tersebut masih mempunyai ekuiti dalam akaun mereka trader hanya Boleh memegang kontrak berdasarkan ekuiti mereka sahaja dan mengikut yang mereka persetujui dengan corretor mereka Bagi akaun Islamik, corretor de forex tidak mengenakan atau memberikan apa-apa faedah atas jaminan mereka Dengani jaminan mereka kita dapat memasuki pasaran matawang mengikut kemampuan kita Broker forex adalah orang ancora antara banco-banco antarabangsa institusi dan pedagang kecil varejista Mereka membeli qoute d Ari institusi dan menjual balik reqoute kepada pedagang kecil Biasanya jualan balik adalá munasabah antara 3-10 mata sahaja Di sini lah měska membuat keuntungan Proses ini adalah dibenarkan oleh Islã Ianya bukan riba Ada yang terkeliru menyatakan jual beli adalá juga sama riba. Pandangan Professor Kewangan Islam Saudara,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, Dar Al Istithmar Examina os aspectos Shari ah dos fundos de hedge emergentes islâmicos Shari ah não tem problemas com alavancagem, desde que seja alcançado através da dívida islâmica Alavancagem não é uma preocupação Shari ah, mas é uma questão econômica Rujuk. Kalau mengambil kata-kata beliau , Saya, mengambil, contoh, alavanca, dalam, akaun, islamik, FXOpen, alavancagem, yang, dikenakan, tid Ak dikenakan sebarang interesse juga kauau kita noturno pun tidak ada apa-apa interesse berbanding convencional dikenakan interesse kalau noite Saya rasa perlunya kita merujuk banyak pihak yg mahir dan terlibat secar langsung dalam kewangan islam Bukan sekadar merujuk graduado solteirando yg baru balik dari universiti Di Jordânia dan kerja 2-3 tahun di institusi kewangan islam dan tukar jadi pensyarah di uiam Kemudian buat hukum tanpa perbincangan. hadith dhaif sebagai hujah pengharaman Saya ingin berkongsi pengetahuan tentang satu lagi hadith yang terputus sanad dhaif yg dijadikan hujah pengharaman, iaitu Janganlah kamu menjual sesuatu yang tidak di dalam milikmu Riwayat Abu Daud, No 3504 3 283 Rujuk Konsep Leveraj Haram Metro Ahad 3 Februari 2008 Adalah terjemahan langsung satu hadith yang masyhur la tabi ma Laysa indak Beberapa isu telah dibangkit berkenaan hadith ini Salah satunya tentang percanggahan rantaian sanadnya Al Bukhari Dan muçulmano tidak pernah merekodkan d alam koleksi mereka walaupun yang lain antaranya Ab Dawd e ai Tirmidhi, ada merekodkannya Percanggahannya adalah seperi berikut um Ab Dawd, Ahmad ibn Hanbal, e Ibn Hibban menyatakan ianya diriwayatkan oleh Ja longe ibn Abi Wahshiyah, dari Ysuf ibn Mahak, dari Hakim ibn Hizam, manakala Yang keempatnya, ianya Abd Allah ibn Ismah, manakala koleksi yang lain menyatakan antara Ysuf e Hakim Dalam al Mizan, al Dhahabi menyatakan nama pertengahan langsung tidak diketahui la yu Araf 2 Berkenaan periwayat utama Ditos ini, Hakim ibn Hizam, dikatakan obscura majhul al hal Hanya Ibn Hibban memasukkan beliau antara periwayat yang boleh dipercayai confiável al thiqqat Sementar al Nasa eu telah merakamkan cuma satu Hadith yang diriwayatkan oleh beliau, Yang lain menyatakan beliau adalah obscuro Rujukan Futuros de commodities Uma análise legal islâmica Mohammad Hashim Kamali ------- ------------------------------------------------- Perkataan Majhul al-Hal dinamakan juga al-Mastur Definiçà £ o Perawi yang diriw ayatkan daripadanya oleh dua utan atau Lebih tetapi tidak ditawsiqkan Hukum periwayatannya tidak diterima mengikut pendapat Yang sahih di sisi majoriti ulamas Adakah hadisnya itu mempunyai nama Khusus Hadisnya itu tidak mempunyai nama Khusus tetapi diletakkan di Bawah hadis DHA se Rujukan bahasanKedua ------- -------------------------------------------------- ------ Nota Saya tidak pernah memandang rendah pada hadith dhaif Cuma menyatakan bahawa hadith dhaif tidak boleh dijadikan hukum dalam soal halal dan haram Os efeitos do uso de Hadeeth ng fraco E 139248 Wallahu alam Bukankah alavancar margem margem de negociação salking berkait Ibarat kuku ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, Prinsip-prinsip Qard Al Hassan linda Empréstimo berbanding banco yang berjenama perbankan Islão tidak kira di Malásia atau luar negara Kalau ada trocadilho, ianya agak terbatas ruang lingkupnya seperti Rujuk Insya Deus Saya akan huraikan tentando Qard Al Hassan pada kesempatan lain Berkenaan risiko pula, andai pasaran tidak menyebelahi kita, kita masih ada Não há débito saldos Seu risco é limitado somente aos fundos no depósito Porque não há nenhuma chamada de margem na troca do forex, para sua proteção o corretor fechará automaticamente para fora de tudo Suas posições abertas se seu saldo de conta cair abaixo do nível de margem exigido Pense nisso como uma parada final, automática De fato, você nunca vai perder mais dinheiro do que você tem em sua conta. Janganlah sush-susahkan hati pasal forex ini halal ke haram ianya Harus, yg, uzar, komenkan, adalah, pasal, alavancagem, alavanca, dlm, forex, menepati, hukum, syarak, xde, riba kena, yakinkan diri yg, ianya, menepati hukum syarak Tanpa, keyakinan, boleh, jatuh, syubhah, pula, yg, penting, pakai, islâmico, conta, swap, conta, livre, kan, byk, corretor, yg, tawarkan, islâmico, conta foi-foi itu adalah bisikan syaitan sedangkan hukum dagang forex dan penggunaan leveraj adala harus halal yakinkan diri baru hati jadi tenang kerja jadi senang Apa-apa pun saya tiada kuasa menjatuhkan hukum HALAL HARAM Saya Cuma Tolong menerangkan apa yang saya fahami Selama ini megenai perkara tersebut Yang kuasa ada ialah MAJLIS fatwa KEBANGSAAN. Jikalau MAJLIS fatwa Kebangsaan mengeluarkan fatwa di Malásia ini menerangkan yang Negociação FOREX ini HARAM Maka berhentilah Sehingga sekarang tiada apa2 FATWA dikeluarkan oleh MFK mengenai FOREX. Di dalam Islam O ibrata bil musammayaat walakinna ibrata bil ma aani Pengajaran hukum bukan diambil dari segi istilah sesuatu perkara bahkan pengajaran hukum diambil dari cara perlaksanaannya No ISLAM para verificar as coisas que são HALAL ou HARAM não é do direto Significado da terminologia, mas de como é feito. Dar ipada Penasihat Syar ie Shar ie Advisor KODANA Berhad. Waalaikumussalam wbt Terima kasih diucapkan kepada Saudara Seeraj atas pertanyaan yang diajukan dan sokongan kepada ruangan fórum ini Memang semalam ada persoalan tentang alavancagem Oleh kerana soalan tersebut telah menyebut nama seseorang, pihak pengurusan telah membuang soalan tersebut Supaya perbincangan kita Lebih telus dan tidak menyentuh mana-mana pihak Akhlak dan kesatuan adalah penting dalam Islam dan bukan perpecahan serta pergaduhan yang dianjurkan Terima kasih atas keperihatinan Saudara itu Diruangan yang terhad ini saya tidak bercadang untuk menterjemahkan definisi LEVERAGE mengikut istilah perniagaan yang memeningkan ianya kepala kerana Berbeza mengikut penggunaan di dalam sesuatu urusniaga LEVERAGE yang berlaku dalam perdangangan FOREX adalah como ganhar mais com menos sebagaimana berikut - Sebagai contoh kita mengambil urusniaga matawang asing yang melibatkan matawang GBP USD Sekanya kita membuka akaun USD1,000 dan k Ita ingin membeli menjual 1 lote GBP USD, plataforma de pagamento de moeda corrente akan memotong USD100 dari akaun kita sebagai modais pusingan Tetapi sekiranya alavancagem, plataforma hanya akan memotong USD50 untuk modal pusingan 1 lote tersebut Ini merupakan kemudahan dan diskaun yang diberikan oleh pihak plataforma untuk meringankan modal pusingan ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, comerciante pedagang Yang paling penting didalam perdagangan cambial ini ialah setiap urusniaga Yang dibenarkan serta kerugian maksimum Yang acã ditanggung oleh pedagang tidak acã melebihi dari jumlah modal pusingan Yang terdapat di dalam akaun mereka Sebagai contoh, sekiranya eum membuka akaun Yang bernilai USD1,000 eum tidak acã Menanggung sebara ng kerugian melebihi modal tersebut iaitu USD1,000 walau apapun alavanca yang eum perolehi dari pihak plataforma dan kerugian eum sama sekali tidak acã berganda dari keseluruhan modal yang eum laburkan dengan ini alavanca tidak menjadi halangan mengikut hukum syara dalam perlaksanaannya kerana ianya merupakan diskaun atau keistimewaan yang Diberikan kepada pedagang Ini hanyalah kemudahan yang diberikan oleh pihak plataforma dengan harga yan lebih renda kepada pedagang yang mempunyai modal yang kecil mini akaun iaitu akaun yang yang modalnya kurang dari USD50, 000 Saya berharap penerangan saya yang ringkas ini dapat merengkaikan segala kekeliruan dan pemahaman yang silap Tentang alavanca yang timbul dewasa ini dan mena menjawab kepada persoalan hukum tentang alavanca itu sendiri Di dalam Islam A ibrata bil musammayaat walakinna ibrata bil ma aani Pengajaran hukum bukan diambil dari segi istilah sesuatu perkara bahkan pengajaran hukum diambil dari cara perlaksanaannya. Sekian Wassalam Ha Ji Habin Faisal bin Haji Mohamed Penasihat Syar ou seja, Shar ou seja Conselheiro KODANA Berhad. tidak pernah mengharamkan sesuatu perkhidmatan yang tiada unsur penindasan gharar. meskipun ianya disediakan oleh orang bukan Islam. Leveraj forex merupakan jaminan pertolongan sementara yang diberikan oleh broker. forex Ianya boleh dikatakan juga kontrak sementara Antara pemain forex dan broker. selagi pemain tersebut masih mempunyai ekuiti dalam akaun mereka pemain hanya. boleh memegang kontrak berdasarkan ekuiti mereka sahaja dan mengikut yang mereka. persetujui dengan corretor mereka Bagi akaun Islamik, forex broker tidak mengenakan. atau memberikan apa-apa faedah atas jaminan mereka dengan jaminan mereka kita. dapat memasuki pasaran matawang mengikut kemampuan kita. Broker forex adalah orang tengah Antara banco-banco Antarabangsa institusi dan pedagang. kecil varejista mereka membeli qoute dari institusi dan menjual balik reqoute kepada. pedagang kecil Biasanya jualan balik adalah Munasabah antara 3-10 mata sahaja Di Sini. lah mereka membuat keuntungan Prós ini adalah dibenarkan oleh Islão Ianya bukan. riba Ada yang terkeliru menyatakan jual beli adalá juga sama riba Bersambung. Pandangan Professor Kewangan Islam. Kalau kita mengkaji banyak pandangan dari pakar-pakar kewangan islão yang terlibat. langsung dengan kewangan Islam dan pernah membentang kerjas kerja di forum. kewangan islam Majoriti bersetuju menyatakan alavanca adalah harus permissible. Seperti kata Professor Humayon Dar, Diretor Gerente de Dar Al Istithmar em Londres. Examina os aspectos Shari ah dos emergentes fundos de hedge islâmicos. Shari ah não tem problemas com a alavancagem, desde que seja alcançado através de alavancagem de dívida islâmica não é uma preocupação Shari ah, mas é uma questão econômica. Kalau mengambil kata-kata beliau, saya mengambil contoh alavanca dalam akaun islamik. northfinance alavancagem Yang dikenakan tidak dikenakan sebarang juros sem juros. Juga kalau kita durante a noite pun tidak ada apa-apa interesse berbanding convencional. dikenakan interesse kalau overnight. Saya rasa perlunya kita merujuk banyak pihak yg mahir dan terlibat secara langsung. dalam kewangan islam Bukan sekadar merujuk graduan Bachelor yg baru balik dari. universiti di Jordânia dan kerja 2-3 tahun di institusi kewangan islam dan tukar jadi. pensyarah di uiam Kemudian buat hukum tanpa perbincangan. Como usar alavancagem para grandes resultados com Forex. When você executar um comércio de Forex, você Estão comprando uma quantidade de moeda, denominada muito. A quantidade de moeda em um lote depende do tipo de conta que você tem. Em uma conta padrão, um lote é usual 100.000 em uma mini conta, um lote is. But contas de negociação Forex são alavancados, o que significa que você don t tem que possuir muito that. pensive de moeda você só tem que controlá-lo, e se você fizer, qualquer lucro que Ganha is. yours Para obter o direito de controlar uma grande quantidade de moeda, você colocar um muito menor. Montante de dinheiro em uma espécie de contrato de locação chamado depósito de margem Em uma conta padrão, para controlar que US 100.000, você deve colocar Até 1.000 de seu próprio dinheiro em conta a. mini, para controlar 10.000, você precisa colocar até 100.The alavancagem influencia a quantidade de lucro que você ganha, bem Em uma conta padrão, one. pip de um par de moedas que tem a Dólar americano como base é igual a US 10 em uma mini. conta, um pip equivale a 1 Isso significa que, se você corretamente previsão the. movement do mercado e executar um comércio que lhe gera duzentos pips não an. unrealistic meta , Se você tem uma conta padrão, seu lucro será 2.000 se você tiver uma conta. mini, é 200.Para maximizar y Nossos lucros em troca de Forex, você don t tem que negociar uma conta padrão. not cada trader de começo pode ter recursos para Em vez disso, se você acredita que você tem uma boa forecast. on o mercado, você pode trocar mais de um lote Para continuar o exemplo acima , Se o seu comércio bem sucedido lhe gerou duzentos pips e você tinha comprado cinco lotes de that. currency, em uma mini conta você teria colocado até 500 do seu próprio dinheiro, mas ganhou. Um lucro de 1.000 dois pips vezes cinco lotes Uma conta padrão, você iria ter colocado 5.000 e ganhou 10.000. O número de lotes que você pode negociar depende da margem em sua conta que não é. A quantidade que você depositou que também inclui quaisquer negociações abertas que você tem em execução, tendo. Conta quaisquer lucros ou perdas que você pode incur. Siri 2 hadith dhaif sebagai hujah pengharaman. Maaf kerana saya senggang terlalu lama Buat waktu ini, saya hanya berkempatan untuk. mengongsi pengetahuan tentang satu lagi hadith yang terputus sanad dhaif yg dijadikan. hujah pengharaman, iaitu. Janganlah kamu menjual etang tidak di dalam milikmu Riwayat Abu Daud. Rujuk Konsep Leveraj Haram Metro Ahad 3 fevereiro 2008.Adalah terjemahan langsung satu hadith yang masyhur. La tabi ma laysa indak..Beberapa isu telah dibangkit berkenaan hadith em Salah satunya tentang percanggahan. rantaian sanadnya Al Bukhari dan muçulmano tidak pernah merekodkan dalam koleksi. mereka walaupun yang lain antaranya Ab Dawd e al Tirmidhi, ada merekodkannya. Percanggahannya adalah seperi berikut.1 Ab Dawd, Ahmad ibn Hanbal e Ibn Hibban menyatakan ianya diriwayatkan oleh. Ja far ibn Abi Wahshiyah, dari Ysuf ibn Mahak, dari Hakim ibn Hizam, manakala yang. keempatnya, ianya Abd Allah ibn Ismah, manakala koleksi yang lain menyatakan antara. Ysuf e Hakim Dalam al Mizan , Al Dhahabi menyatakan nama pertengaan langsung. tidak diketahui la yu araf.2 Berkenaan periwayat utama Hadith ini, Hakim ibn Hizam, dikatakan obscuro. majhul al hal Hanya Ibn Hibban memasukkan beliau Antara periwayat yang boleh. dipercayai al confiável thiqqat Sementara al Nasa i telah merakamkan cuma satu. Hadith yang Oleh diriwayatkan beliau, Yang lain menyatakan beliau adalah obscuremodity futuros Um islâmica legal analysis. Mohammad Hashim Kamali. ssalamu alaikum Wr Wb. saya ingin bertanya tentang hukum forex dan saham menurut islâmico, halal atau haram Bolehkah minta macio copiar tentando materi tersebut Atas perhatiannya Saya ucapkan terima kasih. Agung Sungkowo Ada perjanjian untuk memberi dan menerima. Penjual menyerahkan barang dan pembeli membayar tunei Ijab-Qobulnya dilakukan dengan lisan, tulisan dan utusan Pembeli dan penjual mempunyai wewenang penuh melaksanakan dan melakukan tindakan-tindakan hukum dewasa dan berpikiran sehat.2 Memenuhi syarat menjadi objek transaksi jual-beli yaitu. Suci barangnya bukan najis Dapat dimanfaatkan Dapat diserahterimakan Jelas Barang dan harganya Dijual dibeli Oleh pemiliknya Sendiri atau kuasanya atas izin pemiliknya Barang sudah berada ditangannya jika barangnya diperoleh dengan imbalan. Perlu ditambahkan pendapat Muhammad Isa, bahwa jual beli Saham itu diperbolehkan dalam agama..Jangan kamu membeli ikan dalam ar, karena sesungguhnya jual beli yang demikiano itu mengandung penipuan Hadis Ahmad bin Hambal dan Al Baihaqi dari Ibnu Mas ud. Jual beli barang yang tidak di diatata transats diperbolehkan dengan syarat harus diterangkan sifat-sifatnya atau ciri-cirinya Kemudian Jika barang sesuai dengan keterangan penjual, maka sahlah jual belinya Tetapi jika tidak sesuai maka pembeli mempunyai hak khiyar, artinya boleh meneruskan atau membatalkan jual belinya hali ini sesuai dengan hadis Nabi riad Al Daraquthni dari Abu Hurairah..Barang siapa yang membeli sesuatu yang ia tidak melihatnya, maka ia berhak khiyar jika ia telah melihatnya. Jual beli hasil tanam yang masih terpendam, seperti ketela, kentang, bawang dan sebagainya juga diperbolehkan, asal diberi contohnya, karena akan mengalami kesulitan atau kerugian jika Harus mengeluarkan semua hasil tanaman yang terpendam untuk dijual hali ini sesuai dengan kaidah hukum islamismo..Kesulitan itu menarik kemudahan. Demikian juga jual beli barang-barang yang telah terbungkus tertutup, seperti makanan kalengan, LPG, dan sebagainya, asalkam diberi rótulo yang menerangkan isinya Vide Sabiq, em cit hal 135 Mengenai teks kaidah hukum Islã tersebut di atas, vide Al Suyuthi, Al-Asbah wa al Nadzair, Mesir, Mustafa Muhammad, 1936, hal 55. Diáfono de vapor de água, sumber. FATWA DEWAN SYARI AH NASIONAL NO 28 DSN-MUI III 2002 Tentang JUAL BELI MATA UANG AL-SHARF Menimbang Mengingat Memperhatikan MEMUTUSKAN Menetapkan FATWA TENTANG JUAL BELI MATA UANG AL-SHARF. Pertama Ketentuan Umum Transaksi jual beli mata uang pada prinsipnya boleh dengan ketentuan sebagai berikut. Tidak untuk spekulasi untung-untungan Ada kebutuhan transaksi atau untuk berjaga-jaga simpanan Apabila transaksi dilakukan terhadap mata uang sejenis maka nilainya harus sama dan secara tunai at-taqabudh Apabila berlainan jenis maka harus dilakukan dengan nilai tukar kurs yang berlaku pada saat transaksi dilakukan dan secara tunai. Kedua Jenis-jenis Transaksi Valuta Asing. Transaksi Spot, yaitu transaksi pembelian dan penjualan valuta asing valas untuk penyerahan pada saat itu over the counter atau penyelesaiannya paling lambat dalam jangka waktu dua hari Hukumnya adalah boleh, karena dianggap tunai, sedangkan waktu dua hari dianggap sebagai proses penyelesaian yang tidak bisa dihindari dan merupakan transaksi internasional Transaksi Forward, yaitu transaksi pembelian dan penjualan valas yang nilainya ditetapkan pada saat sekarang dan diberlakukan untuk waktu yang akan datang, antara 2 x 24 jam sampai dengan satu tahun Hukumnya adalah haram, karena harga yang digunakan adalah harga yang diperjanjikan muwa adah dan penyerahannya dilakukan di kemudian hari, padahal harga pada waktu penyerahan tersebut belum tentu sama dengan nilai yang disepakati, kecuali dilakukan dalam bentuk forward agreement untuk kebutuhan yang tidak dapat dihindari lil hajah Transaksi Swap, yaitu suatu kontrak pembelian at au penjualan valas dengan harga spot yang dikombinasikan dengan pembelian antara penjualan valas yang sama dengan harga forward Hukumnya haram, karena mengandung unsur maisir spekulasi Transaksi Option, yaitu kontrak untuk memperoleh hak dalam rangka membeli atau hak untuk menjual yang tidak harus dilakukan atas sejumlah unit valuta asing pada harga dan jangka waktu atau tanggal akhir tertentu Hukumnya haram, karena mengandung unsur maisir spekulasi. Ketiga Fatwa ini berlaku sejak tanggal ditetapkan dengan ketentuan jika di kemudian hari ternyata terdapat kekeliruan, akan diubah dan disempurnakan sebagaimana mestinya Ditetapkan di Jakarta Tanggal 14 Muharram 1423 H 28 Maret 2002 M. Berikut antara himpunan pendapat dan pandangan yang dikutip dari forum dan website Terlalu panjang jika nak ambik semua, saya hanya pilih-pilih saja. Kategori Muamalat Tajuk Hukum Perniagaan Wang Asing forex Isu Keputusan Mesyuarat Jawatankuasa Syariah yang bersidang pada hari ini 11 Zulkaedah 1425 bersamaan 23 Disember 2004 buat kali ke 164 bersetuju bahawa hukum perniagaan wang asing adalah juga mengambil maklum wang telah lama berlaku dalam Ringgit Malaysia dalam Rial tujuan untuk menunaikan ibadah haji untuk memenuhi keperluan hajat, bukan untuk mencari keuntungan semata perniagaan mata wang boleh mengakibatkan keruntuhan nilai ekonomi yang diharuskan hanya untuk memenuhi hajat semasa sahaja wang adalah keperluan ekonomi untuk pembangunan Negara Baca 5657 Oleh Jawatankuasa Syariah Negeri Perak. Respons dr ustaz Zamerey Quote Waalaikumussalam, Saudara Taufic, Terima kasih kerana sudi bertanya Ada dua isu disini lam Semoga kita semua dijauhi dari rezeki yang haram dan syubhah Amin Regards, Mohd Zamerey Abdul Razak, Head of Shariah. ada lagi yang discuss isu ini sekadar berkongsi pendirian 1 Isu ini adalah Fiqh Muamalat 2 Forex exchange hukumnya HARUS 2 Leverage haram atau harus bukan sebab perkataan itu Leverage tetapi perlaksanaannya Bagi yang taksub akan membuta tuli kata leverage itu haram sedangkan amalan leverage bagi setiap broker berbeza 3 Pelaksanaan Leverage boleh jadi melalui pinjaman atau profit sharing dimana broker sediakan dana dan kita adalah mudharib, atau mana-mana pelaksanaan leverage seperti yang diamalkan broker masing-masing 4 Andaikata kesemua unsur riba, maisir dan gharar dalam pelaksanaan Leverage di hapuskan, maka leverage jadi harus Itu basicnya Perbincangan lebih detail akan masuk kepada pelbagai jenis isu dimana akan terdapat banyak isu khilafiah Disini memerlukan anda berijtihad dimana kedudukan anda setelah menguasai kesemua isu-isu khilafiah itu. Anonymous said ni pula mengenai Leverage, yg dijawab melalui email Waalaikumussalam w b t Read More Terima kasih diucapkan kepada Saudara Seeraj atas pertanyaan yang diajukan dan sokongan kepada ruangan forum ini Memang semalam ada persoalan tentang leverage Oleh kerana soalan tersebut telah menyebut nama seseorang, pihak pengurusan telah membuang soalan tersebut supaya perbincangan kita lebih telus d an tidak menyentuh mana-mana pihak Akhlak dan kesatuan adalah penting dalam Islam dan bukan perpecahan serta pergaduhan yang dianjurkan Terima kasih atas keperihatinan saudara itu Diruangan yang terhad ini saya tidak bercadang untuk menterjemahkan definisi LEVERAGE mengikut istilah perniagaan yang memeningkan kepala kerana ianya berbeza mengikut penggunaan di dalam sesuatu urusniaga. LEVERAGE yang berlaku dalam perdagangan FOREX adalah how to earn more with less sebagaimana berikut - Sebagai contoh kita mengambil urusniaga matawang asing yang melibatkan matawang GBP USD Sekiranya kita membuka akaun USD1,000 dan kita ingin membeli menjual 1 lot GBP USD, sepatutnya pihak platform akan memotong USD100 dari akaun kita sebagai modal pusingan Tetapi sekiranya leverage, platform hanya akan memotong USD50 untuk modal pusingan 1 lot tersebut Ini merupakan kemudahan dan diskaun yang diberikan oleh pihak platform untuk meringankan modal pusingan kepada pedagang yang mempunyai akaun mini sahaja Ini lah yang dikatakan leverage dan keistimewaan ini hanya diberikan kepada pedagang yang mempunyai akaun mini sahaja Akaun mini ialah jumlah akaun yang kurang dari USD50,000 Tetapi sekiranya akaun tersebut melebihi USD50,000 ke atas, keistimewaan ini tidak diberikan kepada pedagang trader Yang paling penting didalam perdagangan forex ini ialah setiap urusniaga yang dibenarkan serta kerugian maksimum yang akan ditanggung oleh pedagang tidak akan melebihi dari jumlah modal pusingan yang terdapat di dalam akaun mereka Sebagai contoh, sekiranya anda membuka akaun yang bernilai USD1,000 anda tidak akan menanggung sebarang kerugian melebihi modal tersebut iaitu USD1,000 walau apapun leverage yang anda perolehi dari pihak platform dan kerugian anda sama sekali tidak akan berganda dari keseluruhan modal yang anda laburkan Dengan ini leverage tidak menjadi halangan mengikut hukum syara dalam perlaksanaannya kerana ianya merupakan diskaun atau keistimewaan yang diberikan kepada pedagang Ini hanyala h kemudahan yang diberikan oleh pihak platform dengan harga yan lebih rendah kepada pedagang yang mempunyai modal yang kecil mini akaun iaitu akaun yang yang modalnya kurang dari USD50,000 Saya berharap penerangan saya yang ringkas ini dapat merungkaikan segala kekeliruan dan pemahaman yang silap tentang leverage yang timbul dewasa ini dan juga menjawab kepada persoalan hukum tentang leverage itu sendiri Di dalam Islam La ibrata bil musammayaat walakinna ibrata bil ma aani Pengajaran hukum bukan diambil dari segi istilah sesuatu perkara bahkan pengajaran hukum diambil dari cara perlaksanaannya Sekian Wassalam Haji Habin Faisal bin Haji Mohamed Penasihat Syar ie Shar ie Advisor KODANA Berhad. FATWA MUI TENTANG PERDAGANGAN VALAS FOREX Fatwa Dewan Syari ah Nasional Majelis Ulama Indonesia no 28 DSN-MUI III 2002, tentang Jual Beli Mata Uang Al-Sharf Menimbang a Bahwa dalam sejumlah kegiatan untuk memenuhi berbagai keperluan, seringkali diperlukan transaksi jual-beli mata uang al-sharf , bai k antar mata uang sejenis maupun antar mata uang berlainan jenis b Bahwa dalam urf tijari tradisi perdagangan transaksi jual beli mata uang dikenal beberapa bentuk transaksi yang status hukumnya dalam pandang ajaran Islam berbeda antara satu bentuk dengan bentuk lain c Bahwa agar kegiatan transaksi tersebut dilakukan sesuai dengan ajaran Islam, DSN memandang perlu menetapkan fatwa tentang al-Sharf untuk dijadikan pedoman Mengingat Firman Allah, QS Al-Baqarah 2 275 Dan Allah telah menghalalkan jual beli dan mengharamkan riba Hadis nabi riwayat al-Baihaqi dan Ibnu Majah dari Abu Sa id al-Khudri Rasulullah SAW bersabda, Sesungguhnya jual beli itu hanya boleh dilakukan atas dasar kerelaan antara kedua belah pihak HR al-baihaqi dan Ibnu Majah, dan dinilai shahih oleh Ibnu Hibban Hadis Nabi Riwayat Muslim, Abu Daud, Tirmidzi, Nasa i, dan Ibn Majah, dengan teks Muslim dari Ubadah bin Shamit, Nabi s a w bersabda Juallah emas dengan emas, perak dengan perak, gandum dengan gandum, sya ir dengan sya ir, kurma dengan kurma, dan garam dengan garam denga syarat harus sama dan sejenis serta secara tunai Jika jenisnya berbeda, juallah sekehendakmu jika dilakukan secara tunai Hadis Nabi riwayat Muslim, Tirmidzi, Nasa i, Abu Daud, Ibnu Majah, dan Ahmad, dari Umar bin Khattab, Nabi s a w bersabda Jual-beli emas dengan perak adalah riba kecuali dilakukan secara tunai Hadis Nabi riwayat Muslim dari Abu Sa id al-Khudri, Nabi s a w bersabda Janganlah kamu menjual emas dengan emas kecuali sama nilainya dan janganlah menambahkan sebagian atas sebagian yang lain janganlah menjual perak dengan perak kecuali sama nilainya dan janganlah menambahkan sebagaian atas sebagian yang lain dan janganlah menjual emas dan perak tersebut yang tidak tunai dengan yang tunai Hadis Nabi riwayat Muslim dari Bara bin Azib dan Zaid bin Arqam Rasulullah saw melarang menjual perak dengan emas secara piutang tidak tunai Hadis Nabi riwayat Tirmidzi dari Amr bin Auf Perjanjian dapat dilakukan di antara kaum muslimin, kecuali perjanjian yang mengharamkan yang halal atau menghalalkan yang haram dan kaum muslimin terikat dengan syarat-syarat mereka kecuali syarat yang mengharamkan yang halal atau menghalalkan yang haram Ijma Ulama sepakat ijma bahwa akad al-sharf disyariatkan dengan syarat-syarat tertentu Memperhatikan 1 Surat dari pimpinah Unit Usaha Syariah Bank BNI no UUS 2 878 2 Pendapat peserta Rapat Pleno Dewan Syari ah Nasional pada Hari Kamis, tanggal 14 Muharram 1423H 28 Maret 2002 MEMUTUSKAN Dewan Syari ah Nasional Menetapkan FATWA TENTANG JUAL BELI MATA UANG AL-SHARF Pertama Ketentuan Umum Transaksi jual beli mata uang pada prinsipnya boleh dengan ketentuan sebagai berikut untuk spekulasi untung-untungan kebutuhan transaksi atau untuk berjaga-jaga simpanan transaksi dilakukan terhadap mata uang sejenis maka nilainya harus sama dan secara tunai at-taqabudh berlainan jenis maka harus dilakukan dengan nilai tukar kurs yang berlaku pada saat transaksi dan secara tunai Kedua Jenis-jenis transak si Valuta Asing SPOT, yaitu transaksi pembelian dan penjualan valuta asing untuk penyerahan pada saat itu over the counter atau penyelesaiannya paling lambat dalam jangka waktu dua hari Hukumnya adalah boleh, karena dianggap tunai, sedangkan waktu dua hari dianggap sebagai proses penyelesaian yang tidak bisa dihindari dan merupakan transaksi internasional FORWARD, yaitu transaksi pembelian dan penjualan valas yang nilainya ditetapkan pada saat sekarang dan diberlakukan untuk waktu yang akan datang, antara 2 24 jam sampai dengan satu tahun Hukumnya adalah haram, karena harga yang digunakan adalah harga yang diperjanjikan muwa adah dan penyerahannya dilakukan di kemudian hari, padahal harga pada waktu penyerahan tersebut belum tentu sama dengan nilai yang disepakati, kecuali dilakukan dalam bentuk forward agreement untuk kebutuhan yang tidak dapat dihindari lil hajah SWAP yaitu suatu kontrak pembelian atau penjualan valas dengan harga spot yang dikombinasikan dengan pembelian antara penj ualan valas yang sama dengan harga forward Hukumnya haram, karena mengandung unsur maisir spekulasi OPTION yaitu kontrak untuk memperoleh hak dalam rangka membeli atau hak untuk menjual yang tidak harus dilakukan atas sejumlah unit valuta asing pada harga dan jangka waktu atau tanggal akhir tertentu Hukumnya haram, karena mengandung unsur maisir spekulasi Ketiga Fatwa ini berlaku sejak tanggal ditetapkan, dengan ketentuan jika di kemudian hari ternyata terdapat kekeliruan, akan diubah dan disempurnakan sebagaimana mestinya Ditetapkan di Jakarta Tanggal 14 Muharram 1423 H 28 Maret 2002 M DEWAN SYARI AH NASIONAL MAJELIS ULAMA INDONESIA. Soalan salam ustaz Saya nak tanya, perniagaan menukar mata wang asing yang dilakukan dalam internet macam forex adakah halal disisi agama. Saya belum mengkaji tentang FOREX Jadi tidak dapat saya memberi jawapan yang spesifik sama ada harus atau tidak Namun sebagai panduan untuk melabur, saudara hendaklah mengambil perhatian hal-hal berikut.1 Jika urus-niaga mata wang yang dijalankan sebagaimana yang didakwa dalam FOREX itu , ia wajib mematuhi syarat-syarat pertukaran matawang yang ditetapkan Syarak, iaitu a Sekiranya pertukaran dengan yang sama jenis seperti RM Ringgit Malaysia dengan RM Ringgit Malaysia , wajib sama kadarnya dan wajib berlaku penyerahan secara tunai ketika akad dari kedua-dua pihak penjual dan pembeli. b Sekiranya pertukaran dengan jenis yang tidak sama seperti RM Ringgit Malaysia dengan USD Dolar Amerika , maka diharuskan berlaku perbezaan kadar tetapi wajib berlaku penyerahan secara tunai ketika aqad, yakni tidak harus ditangguhkan pembayaran dari mana-mana pihak. c Jika penjual dan pembeli berpisah tanpa menyerahkan tukaran wang masing-masing atau salah seorang dari mereka tidak menyerahnya, maka jual-beli matawang itu dikira batal atau tidak sah Ini kerana berlaku tukaran secara tunai adalah antara syarat terpenting dalam as-Sarf pertukaran matawang dalam Syari at Islam Menurut Imam Ibnu al-Munzir Sekelian ulamak tela h ijmak sepakat bahawa dua orang yang melakukan akad pertukaran matawang, jika mereka berpisah sebelum saling menerima wang pertukaran masing-masing, maka akad pertukaran itu adalah fasid batal, tidak sah Ijmak ini berdalilkan hadis Nabi s a w Pertukaran emas dengan emas, perak dengan perak, gandum dengan gandum, tamar dengan tamar, garam dengan garam, hendaklah sama timbangan dan sukatannya dan hendaklah timbal-terima yakni tunai Jika berlainan jenis, maka berjual-belilah mengikut yang kamu sukai dengan syarat timbal-terima tunai HR Imam Muslim dari Ubadah bin Somit r a Emas dan perak adalah matawang yang digunakan zaman dahulu Sekarang ini, ia diambil-alih oleh wang-wang kertas Kerana itu, para ulamak meletakkan hukum wang kertas menyamai hukum emas dan perak dalam masalah pertukaran, kewajipan zakat, permodalan dan sebagainya.2 Jika ia berkait dengan pelaburan, hendaklah diperhatikan akad pelaburan yang mana digunakan mengikut Syarak mudarabahkah, musyarakahkah atau lainnya Juga pe rlu diperhatikan adakah sistem pelaburan itu memenuhi syarat-syarat yang ditetapkan Syarak mengikut jenis pelaburan tadi Satu lagi, ke mana modal akan dilaburkan juga perlu diperhatikan jika wang pelaburan disalurkan kepada perniagaan pengeluaran yang haram perniagaan arak, judi dan sebagainya haramlah kita melibatkan diri dalam pelaburan tersebut walaupun akad mudarabah yang digunakan Firman Allah dan janganlah kamu saling bantu-membantu dalam dosa dan pelanggaran Syari at Allah.3 Jika keuntungan melalui perniagaan hendaklah dipastikan perniagaan memenuhi syarat-syarat jual-beli mengikut Islam dan bebas dari segala unsur-unsur yang dilarang Syari at. Untuk selamat, seboleh-bolehnya seorang muslim jangan menceburi satu pelaburan melainkan setelah jelas kedudukannya dari sudut Syari at sama ada dengan bertanya alim-ulamak, merujuk panel Syari ah atau sebagainya Sebaik-baiknya, utamakan pelaburan dalam Syarikat Muslim kerana ia sedikit-sebanyak memberi sumbangan memartabatkan ekonomi umma h Biar untung sederhana, tetapi hati tenang menikmati yang halal berbanding untung banyak tetapi hati sentiasa dihantui keraguan. Posted by USTAZ AHMAD ADNAN FADZIL. Pandangan Professor Kewangan Islam Saudara i, Kalau kita mengkaji banyak pandangan dari pakar-pakar kewangan islam yang terlibat langsung dengan kewangan islam dan pernah membentang kertas kerja di forum kewangan islam Majoriti bersetuju menyatakan leverage adalah harus permissible Seperti kata Professor Humayon Dar, Managing Director of Dar Al Istithmar in London Examines the Shari ah aspects of the emerging Islamic hedge funds Shari ah does not have problems with leverage as long as it is achieved through Islamic debt Leverage is not a Shari ah concern, rather it is an economic issue Rujuk Kalau mengambil kata-kata beliau, saya mengambil contoh leverage dalam akaun islamik leverage yang dikenakan tidak dikenakan sebarang interest interest-free Juga kalau kita overnight pun tidak ada apa-apa interest berbanding conventiona l dikenakan interest kalau overnight Saya rasa perlunya kita merujuk banyak pihak yg mahir dan terlibat secara langsung dalam kewangan islam Bukan sekadar merujuk seorang Kemudian buat hukum tanpa perbincangan. Hukum Forex Dalam Islam Antara Halal dan Haram. Hukum Forex Dalam Islam Antara Halal dan Haram Forex Foreign Exchange ni adalah sistem jual beli mata wang asing yang mana kita sendiri tahu akan berubah dari semasa ke semasa mengikut kedudukan ekonomi sesebuah negara. Hukum Forex Dalam Islam Antara Halal dan Haram. Sebenarnya aku memang dah agak pasti akan ada yang bertanya mengenai hukum dalam FOREX ni dan aku dah kaji benda ni dahulu sebelum aku menceburi dan mempelajari ilmu tentang analisis dalam dunia forex ni Ini adalah susulan daripada entri aku yang bertajuk testing forex kali pertama menggunakan akaun demo tempoh hari. Antara kajian yang aku lakukan adalah meng google hukum mengenai forex dalam islam dan aku dapati kebanyakkannya berkongsi mengenai isi yang sama iaitu fatwa y ang dikeluarkan oleh Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan yang dikeluarkan sekitar pertengahan tahun lalu. Hukum Forex Haram atau Halal. KOTA BHARU Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan memutuskan umat Islam haram mengamalkan sistem perniagaan pertukaran wang asing Pengerusi Jawatankuasa itu, Tan Sri Dr Abdul Shukor Husin, berkata ini kerana perniagaan yang dilakukan melalui pertukaran wang asing forex seperti itu tidak menepati hukum syarak dan menimbulkan keraguan di kalangan umat Islam. Hasil kajian Jawatankuasa ini, kita dapati perniagaan yang membabitkan pertukaran wang asing membabitkan spekulasi mata wang dan ini bercanggah dan berlawanan dengan hukum Islam. Oleh itu, Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan memutuskan bahawa umat Islam diharamkan daripada mengamalkan sistem perniagaan cara demikian, katanya kepada pemberita selepas mempengerusikan mesyuarat Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan Ke-98 di sini hari ini. Abdul Shukor berkata, banyak isu yang meragukan mengenai perniagaan pertukaran wang asing, oleh itu umat Islam tidak perlu menceburkan diri, tambahan pula kegiatan itu membabitkan penggunaan internet di kalangan individu yang menyebabkan untung rugi tidak menentu. Lain-lain jenis perniagaan pertukaran wang asing, seperti melalui pengurup wang atau dari bank ke bank dibenarkan kerana ia tidak menimbulkan spekulasi mata wang atau untung rugi yang tidak menentu, katanya. Beliau berkata, keputusan lain yang turut dicapai dalam mesyuarat itu ialah mengharuskan umat Islam membuat pelaburan atau membuat simpanan melalui Skim Sijil Simpanan Premium yang dikendalikan Bank Simpanan Nasional BSN. Katanya, keputusan itu dibuat selepas jawatankuasa berkenaan berpuas hati dengan kaedah pelaksanaannya melalui taklimat yang disampaikan oleh pihak penal syariah Bank Negara pada muzakarah itu. Pada mulanya, kita meragui tentang kaedah pelaksaaan skim itu tetapi kita berpuas hati selepas sistem perniagaan skim itu ditukar konsep Islam iaitu Mudharabah, katanya BERNAMA. Penjelasan Ustaz Hj Zaharuddin Tentan g FOREX. Kepada yang masih kurang jelas, aku harap sangat korang dapat tengok sendiri dahulu dan dengar penjelasan daripada beliau mengikut hukum FOREX dalam islam Beliau adalah orang yang mahir dengan sistem forex yang dijalankan oleh bank-bank di seluruh Malaysia dan melabelkan sistem forex ini ada dua cara Jom saksikan. Lagi ulasan daripada pakar ekonomi islam Ulasan. Artikel mengenai fatwa yang dikeluarkan oleh Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan itu langsung tidak menceritakan tentang sistem forex yang sebenarnya seperti mana yang diterangkan oleh Ustaz Zahiruddin. Dalam artikel di atas, point yang pertama yang menyebabkan untung rugi tidak menentu itu LANGSUNG tidak boleh dipakai kerana dalam perniagaan itu sendiri mana ada yang untung setiap masa dan semestinya untung rugi itu pasti ada Point yang kedua pula Lain-lain jenis perniagaan pertukaran wang asing, seperti melalui pengurup wang atau dari bank ke bank dibenarkan Sedar atau tidak, perniagaan pertukaran wang asing itu sebenarnya ada lah sama adalah dengan Forex foreign Exchange yang dilakukan oleh trader Cuma perbezaannya ialah cara mata wang itu ditukarkan Ia seolah-olah membenarkan apa yang baru sahaja diperkatakan salah. Aku sendiri sebenarnya tak berapa suka dengan informasi yang dikongsikan dalam media massa kat Malaysia ni sebab kebanyakkannya ditokok tambah untuk kepentingan sendiri sekalipun dalam soal hukum. Point yang ketiga, yang tak boleh blah, anda digalakkan untuk melabur dalam Sijil Simpanan Premium SSP yang seolah-olah mempromosi orang ramai untuk menggunakan sistem itu daripada pihak bank BSN Yang ini tiada kena mengena dengan hukum FOREX Sila abaikan. Aku lebih gemar untuk mendapatkan penjelasan kalau berkenaan dengan hukum islam daripada ustaz atau ahli ulama yang mempunyai dua perkara. Yang pertama beliau haruslah sangat arif dalam hukum hakam agama islam. Kedua beliau mempunyai pengalaman dan sememangnya serba tahu tentang sesuatu perkara itu sebelum membuat andaian mengikut hukum syarak. Bukanlah m aksudnya aku memandang rendah dengan fatwa yang dikeluarkan oleh. Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan tetapi alangkah baiknya kalau disertakan dengan fakta yang sebenar seperti mana yang diperkatakan oleh Ustaz Zahiruddin dalam video tersebut. Secara keseluruhannya, FOREX itu ada halal dan haramnya mengikut keadaan tersebut dan untuk pengetahuan anda semua, kebiasaannya trader FOREX ini hanya mengamalkan trade mata wang secara sendiri dengan membuat analisa yang mantap sebelum melakukan trade dan ini dinamakan spot trading dan bukannya foward trading. Apa itu spot trading dan foward trading ni Jadi apa hukum FOREX yang sebenarnya Segalanya ada diceritakan dalam video selama 7 minit lebih di atas Ayat paling aku suka. Jangan bagi fatwa yang general, yang umum Contoh macam hukum makan ayam Halal ke tak Mestilah halal Tapi kalau tak sembelih dengan cara islam Halal ke haram Sama sahaja dengan hukum FOREX ini. Buka akaun trading percuma dan dapatkan bonus.
No comments:
Post a Comment